Communicatieaanpak Statushouders

De gemeente Hilversum huisvest jaarlijks nieuwe statushouders. Helaas blijkt dat bij hun komst naar Hilversum, veel statushouders slecht voorbereid zijn en snel in de problemen raken. De gemeente wil dit voorkomen en ervoor zorgen dat statushouders sneller en makkelijker kunnen integreren. Maar hoe realiseer je dat?

Een projectgroep bestaande uit de gemeente, het Sociaal Plein, COA, Taalscholen, Vluchtelingenwerk én gevestigde statushouders deed onderzoek naar de klantreis. CommunicatieKlus ontwikkelde de strategische communicatieaanpak als onderdeel van het plan 'Verbetering dienstverlening statushouders'. 

Klantreis: van opvang tot inburgering

Het project Verbetering ondersteuning statushouders is gestart met onderzoek naar de klantreis: van de eerste opvang in het AZC tot de vestiging in Hilversum. De verbeter- en aandachtspunten zijn meegenomen in de communicatieaanpak. De focus ligt hierbij op het benutten van de ‘wachttijd’ in het AZC. Deze aanpak zorgt ervoor dat statushouders: 

  • zich beter voorbereiden op hun komst naar Hilversum
  • beter besluiten nemen over belangrijke zaken zoals noodzakelijke verzekeringen, contracten,onderwijs voor hun kinderen en taalonderwijs
  • schulden voorkomen
  • een sociaal netwerk opbouwen en onderhouden
  • zo snel mogelijk na de verhuizing starten met taalonderwijs
  • naar vermogen gaan meedoen aan de Hilversumse maatschappij.

Contactkaarten, workshops en website
Zodra statushouders horen dat ze in Hillversum gaan wonen, krijgen ze uitnodigingen voor workshops en een 'Wegwijzer statushouders' in de eigen taal op zakformaat.  Daarnaast kunnen zij ook informatie online zoeken over belangrijke thema's. Deze website wordt ontwikkeld en onderhouden door de statushouders zelf. 

Ondertekening convenant verbetering dienstverlening statushouders