Inwoners in de regio Gooi & Vechtstreek kunnen voortaan online hun zorg en ondersteuning inzien, waarderen én vergelijken. Wie inlogt op een beveiligd portaal van de eigen gemeente vindt daar informatie over zorg die is toegekend. Daarnaast kan men aanbieders van zorg vergelijken. Ook ziekenhuis Tergooi en het Centrum voor Jeugd en Gezin doen mee met het portaal.
Lancering door Andre Kuipers
CommunicatieKlus zorgde voor de integratie van het Hilversumse portaal 'Mijn Zorg en ondersteuning' binnen het regionale portaal. Andre Kuipers lanceerde het regionale inwonerportaal tijdens het Gezondheidsfestival 'De toekomst van de zorg'.
Persoonlijke, beveiligde pagina
Elke gemeente geeft de eigen inwoners toegang tot het beveiligde portaal. In Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren gebeurt dat onder de naam ‘Digitaal Sociaal plein’. In Gooise Meren, Wijdemeren, en ook in Hilversum heet het portaal ‘Mijn zorg en ondersteuning’. In een afgeschermde omgeving – inloggen kan alléén met DigiD – is hier informatie te vinden: over welke en hoeveel zorg en ondersteuning is toegekend, en welke aanbieder de zorg levert. Wie dat wil kan de eigen persoonlijke informatie op elk gewenst moment inzien. Het gebruik is niet verplicht.
Gemakkelijk aanbieders vergelijken
Tegelijk met het portaal introduceren de gemeenten de vergelijkingswebsite KiesZO.nl. Naast online bekijken kunnen inwoners via de website gemakkelijk aanbieders met elkaar vergelijken. De zorg die zij krijgen, kunnen ze zelf beoordelen door online een waardering te geven. Zo helpen mensen elkaar bij het maken van een keuze.
Afspraken tussen gemeente en zorgaanbieder
Voor de Regio en de samenwerkende gemeenten is het portaal in combinatie met KiesZO een belangrijke stap, stelt ook Eric van der Want, portefeuillehouder Sociaal domein. “Het is steeds onze visie geweest dat inwoners zelf direct inzage moeten krijgen in wat gemeenten en zorgaanbieders onderling afspreken. Met het portaal maken we dit waar. De gezamenlijke ambitie is om het inwoners steeds makkelijker te maken om zelf online zaken te regelen.