Marketingstrategie Sociaal Plein

Casus: MarCom in het Sociaal domein

Sinds 1 januari 2015 heeft de gemeente Hilversum één loket voor alle vragen over zorg, werk, ondersteuning en inkomen: het Sociaal Plein. Met een gerichte marketingaanpak wil de gemeente het Sociaal Plein nóg beter op de kaart zetten, zowel bij inwoners als verwijzers. Dat was hoog nodig: veel inwoners kenden het Sociaal Plein niet of ervaarden een drempel om aan te kloppen voor hulp. Ook huisartsen en andere verwijzers waren onvoldoende op de hoogte van de expertise binnen het Sociaal Plein. Of hadden hier geen vertrouwen in. CommunicatieKlus ontwikkelde een marketing- & communicatiestrategie en zorgde voor de uitvoering.  

Strategische aanpak: 6 pijlers

Het Sociaal Plein in al zijn facetten op de kaart zetten verloopt via 6 strategische pijlers:

  1. Corporate identity en design verstevigen
  2. Behoeftecategorieën bepalen als leidraad voor communicatie
  3. Contentmarketingstrategie ontwikkelen
  4. Ambassadeursnetwerk creëren
  5. Middelenmix professionaliseren en uitbreiden voor online marketing.
  6. Marketingcommunicatie geïntegreerd inzetten.

Resultaat na 1 jaar

  • Naamsbekendheid: +20% 
  • Bekendheid met diensten: +10% 
  • Inwoners die drempel ervaren: -20% 
  • Nieuwe huisstijl & brochures
  • Thematische communicatie
    (van grip op financiën tot zelfstandig thuis wonen)
  • Emailmarketing
  • Digitale nieuwsbrieven
  • Communicatieplan Statushouders
  • Inwonerportaal Mijn Zorg
  • Introductie Kindpakket
  • Formatie nieuw Marcomteam 
  • Visieplan en concept nieuwe website.
     
Concept nieuwe website Sociaal Plein