Beleidsplan Nieuwe media sociaal domein

Beleidsplan 'nieuwe media sociaal domein'

Gemeenten moeten meer doen. Voor minder. Dat betekent de broekriem aansnoeren en de zelfredzaamheid van burgers vergroten. Maar hoe pak je dat aan? CK schreef het beleidsplan Nieuwe media in het sociale domein voor gemeente Maassluis.

 

Veranderingen sociaal domein
De gemeente Maassluis wil graag de mogelijkheden van nieuwe media benutten om de communicatie met inwoners en organisaties te ondersteunen en te versterken. Vanwege alle veranderingen in het sociale domein wil de gemeente zelfredzaamheid, eigen kracht en actief burgerschap faciliteren én stimuleren. 

Zelfredzame, actieve burgers

Om de zelfredzaamheid en actief burgerschap te versterken, is het van belang dat inwoners bekend zijn met het aanbod van diensten én de mogelijkheden om zelf zaken te regelen. Een nieuwe website (portal) als praktische wegwijzer speelt daarbij een belangrijke rol. Een gestructureerde inzet van sociale media en bestaande communicatiemiddelen moet niet alleen zorgen voor de nodige kennis over het aanbod. Ook een positieve houding ten aanzien van het feit dat inwoners meer zelf moeten regelen is noodzakelijk. Gedragsverandering is de laatste stap die nodig is. Met als resultaat: meer gebruik van het aanbod van betaalde en onbetaalde diensten. Meer buren, vrijwilligers en mantelzorgers die hulp bieden.

Het beleidsplan is 'omarmd' en geintegreerd in de gemeentelijke Sociale Structuurvisie.